16.2.2020

Queen of Air and Darkness (the Dark Artifices #3) - Cassandra Clare


Luin Lord of Shadowsin vasta äskettäin ja nappasin jatko-osan mahdollisimman nopeasti käteeni. Olin todella innoissani Queen of Air and Darknessista ja odotin trilogian päätösosalta paljon. Kuitenkin lukemisen jälkeen jäi todella tyhjä olo. Olin pettynyt ja minulle jäi tunne, että ehkä olen liian vanha nuorten kirjoille.

Takakannesta:

Innocent blood has been spilled on the steps of the Council Hall, the sacred stronghold of the Shadowhunters. In the wake of the tragic death of Livia Blackthorn, the Clave teeters on the brink of civil war. One fragment of the Blackthorn family flees to Los Angeles, seeking to discover the source of the disease that is destroying the race of warlocks. Meanwhile, Julian and Emma take desperate measures to put their forbidden love aside and undertake a perilous mission to Faerie to retrieve the Black Volume of the Dead. What they find in the Courts is a secret that may tear the Shadow World asunder and open a dark path into a future they could never have imagined. Caught in a race against time, Emma and Julian must save the world of Shadowhunters before the deadly power of the parabatai curse destroys them and everyone they love.

Minulla on tällä hetkellä vain niin ristiriitaiset tunteet tästä kirjasta. Toisaalta Queen of Air and Darkness on klassinen Cassandra Clare kirja ja tunnistin siitä kaikki ne elementit mitä hänen kirjoissaan nautin. Kuitenkin en vain nauttinut kirjasta ollenkaan. Se tuntui tylsältä ja turhan dramaattiselta.

Ensinnäkin juoni oli minulle suuri ongelma. Se tuntui todella poukkoilevalta, eikä sillä ollut selvää suuntaa. Lisäksi yllätyksiä tuli jokaisesta suunnasta ja ne tuntuivat epätoivoiselta yritykseltä pitää lukija kiinni tässä lähes 900-sivun kirjassa. Se toimi, mutta olin ärsyyntynyt. Lisäksi nämä yllätykset tulivat todella puskista, eivätkä ne loppupelissä vaikuttaneet juoneen niin paljon kuin niiden olisi pitänyt, vaan ongelmat yllätyksiin liittyen ratkesivat todella nopeasti, vaikka ne tuntuivat ylitsepääsemättömiltä aluksi. (yritin kirjoittaa niin, etten vahingossakaan sano spoilereita)

Lisäksi, tässä kirjassa huomasin kuinka kömpelöä dialogi oli. Sen jälkeen kun huomioni kiinnittyi siihen, en pystynyt olemaan huomaamatta sitä.

Ihmissuhteet. Tästä minulla on paljon sanottavaa. Christinan, Markin ja Kiernanin välillä oli jo kolmiodraaman siemen toisessa kirjassa, mistä en yhtään pitänyt. Toivoin että se jotenkin vain katoaisi kolmannessa kirjassa. Jokainen hahmo petti toinen toistaan ja sama jatkuu tässä kirjassa, mutta se oli paljon pahempaa. Pahinta mielestäni on se, että pettäminen on kirjassa hyväksyttävä asia, eikä sillä ollut mitään negatiivisia seurauksia, vaan kunkin mielestä se on ymmärrettävää. Claren ratkaisu kolmiodraaman lopettamiseen oli tuore, mutta en pitänyt yhtään pohjasta, mikä kolmiodraamalla on, joten en pystynyt myöskään nauttimaan lopetuksesta.

Emman ja Julianin epätoivoinen rakkaustarina sai odottettavan lopun ja minulla ei ollut vahvoja tunteita heidän romanssiaan kohtaan, joten minulla ei ole mitään suuria ajatuksia siitä.

Tämä kirja ei kuitenkaan ollut pelkkää tuskaa. Pidin todella paljon Blackthornin perheen dynamiikasta ja heidän yhteistä vaikeutta hyväksyä Livvyn kuolema. Lisäksi Kitin ja Tyn välinen suhde sekä Tyn suru ovat todella hyvin ja monipuolisesti käsiteltyjä, mikä on mielestäni kirjan suuri vahvuus. Lisäksi pidin todella paljon siitä, että kirjassa keskityttiin todella moniin eri henkilöhahmoihin ja heidän tekemisiin. Se toi mukavaa vaihtelua pitkään kirjaan ja antoi mahdollisuuden tutustua moniin henkilöhahmoihin tarkemmin.

Minua jäi mietityttämään paljon, miksi en pitänyt tästä kirjasta yhtä paljon kuin sarjan muista osista. Päällimmäiseksi minulle jäi mieleen, että ehkä en ole enää kohdeyleisö tällaiselle kirjallisuudella ja kaipaan jotain toisenlaista. Aion kirjoittaa tästä varmaankin kokonaisen postauksen. Tämä kirja on hyvä kirja ihmisille, jotka nauttivat Claren kirjoista. Kuitenkin minusta tuntuu, että Queen of Air and Darknessin luettuani olen valmis siirtymään uudenlaiseen kirjallisuuteen.

Arvosana:★★ 1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti