22.3.2020

Oliver Twist - Charles Dickens


En ole koskaan aikaisemmin lukenut yhtäkään Dickensin teosta. Viime vuonna kiinnostuin klassikoista enemmän, ja takaraivossani oli koko ajan ajatus siitä, että minun pitäisi lukea edes jokin Dickensin teoksista. Helmikuussa päädyin nappaamaan kirjahyllystäni Oliver Twistin, enkä ollut pettynyt. Minua ainoastaan harmittaa, että luin sen suomeksi, enkä alkuperäiskielellä englanniksi.

Oliver Twitst kertoo onnettomasta orpopojasta Englannissa 1800-luvulla. Hänen äitinsä kuoli synnyttäessään Oliverin työväen talolla ja hänen isänsä on tuntematon. Oliver viettää lapsuutensa hoidossa Mrs. Mann:in luona, missä häntä kohdellaan muiden lasten ohella todella huonosti. Myöhemmin hänet siirretään takaisin työväen talolle, mistä hän lopulta karkaa paremman elämän toivossa. Kuitenkaan onni ei ole Oliverille myötä ja hän päätyy Lontoossa rikollisten seuraan.

Oliver Twist on yksi Dickensin kuuluisimmista teoksista, joka minua houkuttelikin lukemaan sitä. En kuitenkaan yhtään tiennyt, mitä kirjassa tulisi tapahtumaan. Minun siis piti lukea todella tarkasti, sillä kieli on todella koukeroista. Loppujen lopuksi pidin teoksesta todella paljon, ja aion todellakin lukea paljon lisää Dickensin kirjoja. Seuraavana minulla on kiikarissa Kaksi kaupunkia, joka istuu jo hyllyssäni.

Oliver Twist tuo ajalleen tyyppillisesti esille yhteiskunnallisia ongelmia. Teoksessa käsitellään paljon köyhyyttä ja rikollisuutta Lontoossa. Dickens pyrkii selkeästi herättämään lukijassa sääliä Oliveria kohtaan, ja samalla myös ärtymystä status quota vastaan. Systeemin tehottomuus ja epäeettisyys ärsytti minua todella paljon lukiessa. Kirjan aikana Oliveria kohdellaan todella huonosti ja Dickensin keinot saada lukija tuntemaan sääliä ovat todella tehokkaita. Kuitenkin pienet valonpilkahdukset tekivät kirjasta miellyttävää luettavaa ja teki kirjan viestistä lopulta optimistisen.

Ainoa kritiikki, mikä minulla on kirjaa kohtaan, on se, että olisin halunnut kuulla asioita enemmän Oliverin näkökulmasta ja nähdä miten hänen menneisyytensä vaikuttaa häneen. Kaikki kirjan hahmot ovat niin rikkaita ja monipuolisesti rakennettuja, mutta Oliver tuntuu jäävän minulle hieman ulkopuoliseksi. En saanut kunnolla käsitystä hänen tunnemaailmastaan tai persoonastaan yhtä yksityiskohtaisesti kuin olisin halunnut.

Kaiken kaikkiaan nautin Dickensin tavasta kertoa tarinaa ja puhua suoraan lukijalle. Hänen analyysinsä yhteiskunnasta ja ihmisen luonteesta on kiinnostavaa luettavaa ja odotan todella innolla, että pääsen hänen muiden teoksiensa pariin. Vaikka minulle jäi teoksesta hieman laimea olo, uskon, että se johtuu pääasiassa siitä, etten ole tottunut lukemaan näin monimutkaista tekstiä. Aika siis näyttää jos luen Oliver Twistin uudestaan. Varmaa kuitenkin olen siitä, että tulen lukemaan Dickensiä tulevaisuudessa.

Arvosana: ★★★★

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti