16.9.2020

Hieman hyllynlämmitäjiä

Olen kesän aikana niin ostellut muutamia kirjoja, kun lukenutkin niitä paljon. Lopputulos kuitenkin on ollut se, että lukemattomien kirjojen pino on kasvanut. Pinossa on monia kirjoja, joista olen todella innostunut, mitä varten tämäkin postaus on. Tässä hieman kirjoja, joista voitte tulevaisuudessa odottaa arvosteluja.


1. The Fifth Season - N. K. Jemisin


Tämä kirja on ollut hyllynlämmitäjänä kesän alusta saakka, vaikka olinkin todella innoisani sen lukemisesta heti siitä hetkestä kun sain sen hyllyyni. En tietoisesti halua tietää hirveästi tästä kirjasta, jotta lukuelämys olisi mahdollisimman yllätyksellinen. Tiedän vain, että tämä on uskomaton fantasiasarja, joka todella edistyksekäs ja on voittanut useita palkintoja. Lisäksi olen kuullut, että kirjan kirjoitustyyli on aivan uskomaton. Itse kirjoitustyyli merkkaa minulle paljon, joten olen todella kiinnostunut.


2. Wicked Fox - Kat Cho


Kat Chon Wicked Fox on uudempi hankinta. Kun kuulin, että kyseessä on Etelä-Koreaan sijoittuva urbaanifantasia, olin myyty. Haluan yrittää löytää fantasiakirjoja, joiden maagiset elementit perustuvat johonkin muuhun kuin skandinaaviseen mytologiaan. Wicked Fox kuulosti juuri tällaiselta kirjalta ja toivottavasti rohkaistun lukemaan myös muita ulkomaalaisia fantasioita tämän jälkeen. 

Wicked Fox kertoo nuoresta tytöstä Seoulissa, joka on mytologinen olento "nine-tailed fox" eli yhdeksän häntäinen kettu. Hänen tulee tappaa nuoria miehiä selviytyäkseen ja yrittää pitää matalaa profiilia,  jotta kukaan ei saisi selville hänen salaisuuttaan. Kuitenkin hänen maailmansa muuttuu totaalisesti, kun hän paljastaa itsensä nuorelle miehelle pelastaakseen hänet kuolemalta.


3. To the Lighthouse - Virginia Woolf

Ostin tämän kirjan itselleni palkinnoiksi ylioppilaskirjoituksista suoriutumisesta. Virginia Woolf on kiehtonut minua pitkään, joten halua alkaa lukea läpi hänen teoksiaan. En ole koskaan aikaisemmin lukenut yhtä modernistista proosaa, mitä tässä kirjassa tulee olemaan, mikä jännittää minua. Minua kuumottaa miten saan selvää tämän kirjan juonesta (jos sellaista edes kunnolla on) ja onko modernistinen proosa minua varten.


4. Circe - Madeline Miller

Olen pitkään harkinnut Circen lukemista, koska pidän todella paljon antiikin Välimeren alueen historiasta ja kulttuurista. En ole tarkasti varma mistä tämäkään kertoo (kauheaa kirjoittaa tätä postausta, kun älyän, että en ole varma näiden kirjojen sisällöstä), mutta uskoisin sen kertovan Circestä, joka on noita ja yrittää selvitä elämässään maailmassa.

Odotan todella paljon, että pääsen aloittamaan tämänkin kirjan. Rehellisesti en tiedä mitä teen itseni kanssa, koska minulla on näin monia kirjoja, jotka ovat lukulistallani aivan kärjessä, eikä minulla ole periaattessa paljon aikaa lukea.


5. Mansfield Park - Jane Austen

Viimeiseksi haluan mainita Jane Austenin Mansfield Parkin. Tavoitteeni on saada luettua kaikki Jane Austenin romaanit läpi, ja minulla on enää jäljellä Mansfield Park ja Northanger Abbey. Minulla on ollu hyvä menestys Austenin romaanien kanssa, sillä olen pitänyt jokaisesta todella paljon. Austenin kieli uppoaa minuun paremmin, kun luen sitä engalnniksi. Kielen tunnelma ei mielestäni välity samalla tavalla kun sitä lukee suomeksi ja sen sarkasmi on paljon selkeämmin havaittavissa. 

Kuitenkin, Mansfield Park on nuoren tytön kasvutarina. Se ei ole yhtä suosittu, kun hänen muut romaaninsa, mutta olen kuullut ihmisilta, jotka ovat lukeneet sen, että se on yksi heidän yksi lemppareistaan. Näin ollen odotan todella paljon tämän lukemista ja toivon todella että siitä tulee myös yksi minun lemppareistani!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti