1.1.2020

Queen of Shadows (Throne of Glass #4) - Sarah J. Maas


Minulla on hieman ristiriitaiset fiilikset Throne of Glass -sarjan neljännestä osasta, mikä tekee tästä erittäin hankalan kirjan arvioida. Taustana: kirja alkoi hyvin ja pidin siitä todella paljon. Kuitenkin kirjan keskiosa on minulle yhtä iso sumua. En tiedä oliko vika minussa vai kirjassa, että siitä ei jäänyt mitään mieleen. Loppuun menessä kuitenkin olin kärryillä ja pidin siitä todella paljon. Joten tämä arvio tulee olemaan hieman sekava ja vajaavainen. Aion varmasti lukea kirjan uudestaan jossain kohtaa, koska haluan saada kokonaisvaltaisemman kuvan kirjasta.

Näin aluksi haluan vielä muistuttaa että tässä ei ole spoilereita Queen of Shadows -kirjaan, mutta spoilereita aikaisempiin sarjan osiin!

Queen of Shadows jatkaa Throne of Glass sarjaa siitä mihin Heir of Fire Jäi. Aelin palaa takaisin Ereliaan ja Rowan hänen mukanaan.  Hän on valmis kuningattareksi ja muut saavat tietää hänen oikean identiteettinsä. Yhdessä vanhojen ja uusien tuttaviensa kanssa, he aloittava suuren operaation kuninkaan toimien selvittämisestä ja hänen pysäyttämisestä. Samalla Manon on 13 soturinsa kanssa seikkailujaan.

Kirjan alku nappaa mukaan välittömästi tarinaan ja se tuntui luonnolliselta jatkolta edelliselle kirjalle. Alussa kerrattiin hieman mitä edellisessä kirjoissa oli tapahtunut, mikä oli todella hyvä minulle, koska minusta tuntui että olin unohtanut paljon.

Maas esitteli kirjassa monia uusia hahmoja sarjaan, Kuitenkaan mikään hahmo ei jäänyt erityisesti mieleen ja ne tuntuivat olevan selvästi taustalla ja eivät tuntuneet välttämättömiltä juonelle. Eniten minua kiinnosti edellisissä kirjoissa olleet hahmot. Hieman jäi harmittamaan kun Dorian oli todella taka-alalla mutta silti lopussa asia muuttui ja olin tyytyväinen.

Juoni oli kirjan pituuden takia hidas ja niin sanottu slow burner. Tämän takia varmaankin en pystynyt keskittymään kirjaan niin hyvin kuin olisin halunnut. Kuitenkin lopetus oli uskomaton, kuten Maasin kirjoissa yleensä on.

Yleisesti pidin tästä kirjasta, mutta haluan lukea sen uudestaan vahvistaakseen mielipiteeni. Sarja jatkuu vahvaan suuntaan ja odotan todella paljon seuraavan osan lukemista.


Arvosana: ★★★ 1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti