24.3.2020

Kirjoja, joista olen todella innoissani

Ylppäreiden aikana minun oli todella hankala lukea. Jouduin lukemaan valmistuessa kokeisiin paljon erilaisia tekstejä, jonka seurauksena, minulla ei ollut enää illalla jaksamista lukemiseen. Lisäksi aika oli tiukalla, jonka takia en ehtinyt lukemaan paljon tai kirjoittamaan tänne blogiin.

Nyt minulla on lukuinto päällä ja olen todella innoissani monista kirjoista. Haluan vain lukea kaikki mahdolliset kirjat mitä pystyn ennen yliopistoon menoa.

Niinpä kokosin pienen listan, jossa on kirjoja, jotka ovat minun prioriteettilistan kärjessä:

1. The Final Empire - Brandon Sanderson

The Final Empire kertoo maailmasta, jossa ns. pahis voitti. Kirjassa seurataan pientä kapinallisjoukkoa, joka pyrkii järjestämään vallankumouksen. The Final Empire on kuuluisa sen taikajärjestelmästää: taikuus perustuu metallien syömiseen. Eri metalleista saa erilaisia voimia ja ihmiset ovat erikoistuneet tiettyihin metalleihin. Tämän lisäksi on ihmisiä, jotka pystyvät hyödyntämään kaikkia metalleja, joita kutsutaan usvasyntyisiksi.

Luin tämän kirjan monta vuotta sitten ensimmäisen kerran. Silloin olin vielä aloittelija englanninkielisen kirjallisuuden lukemisessa, minkä takia suuri osa kirjasta menikin minulta ohi. Haluan siis lukea tämän aloitusosan Brandon Sandersonin ehkä suosituimmalle fantasiatrilogialle ja lukea koko sarjan loppuun.

2. Seitsemän veljestä - Aleksis Kivi


Seitsemän veljestä seuraa seisemää veljestä, jotka ovat aikuistumisen kynnyksellä: veljekset opiskelevat lukemaan, jotta heidät voitaisiin konfirmoida. Kuitenkin veljekset hermostuvat ja lopulta karkaavat.

Seitsemän veljestä on yksi tunnetuimmista suomalaiseista klassikoista, enkä ole vieläkään lukenut sitä. Pienenä pidin todella paljon Mauri Kunnaksen Seitsemän koiraveljestä -kirjasta ja luin sitä todella ahkerasti. Nyt haluan kuitenkin lukea itse alkuperäisteoksen. Olen jo lukenut Aleksis Kiven runokokoelman Kanervala ja pidin todella paljon kielestä, sekä tarinoista. Niinpä odotan todella paljon Seitsemän veljeksen lukemista.




3. The Goldfinch - Donna Tartt

Minä en tiedä ollenkaan mistä Goldfinch kertoo. Luin kuitenkin Donna Tarttin Secret History -teoksen muutama vuosi takaperin ja pidin siitä todella paljon. Niinpä nappasin Akateemisesta kirjakaupasta myös Tarttin uusimman ja palkitun teoksen, mutta se on päätynyt pölyttymään kirjahyllylleni. 

Minua hermostuttaa hieman tämän lukeminen, sillä vaikka se on saanut Pulizer palkinnon, olen kuullut siitä myös melko paljon negatiivisia arvioita, ja olen kuullut useasta lähteestä, ettei tämä olisi yhtä hyvä kuin Secret History.







4. The Tropic of Serpents - Marie Brennan

Luin kesällä tämän sarjan ensimmäisen osan: A Natural History of Dragons ja haluan jatkaa tätä sarjaa, sillä ensimmäinen osa on yksi minun lempikirjoistani.

A Natural History of Dragons on Lady Trentin omaelämänkerran ensimmäinen osa. Lady Trent on kuuluisa lohikäärmeiden tutkija ja seikkailija, joka on jäämässä eläkkeelle. Hän kertoo kirjassa millainen hänen lapsuutensa oli ja miten hän loppujen lopuksi päätyi tutkimaan lohikäärmeitä.

Odotan niin paljon, että pääsen lukemaan tätä! En ole pitkään aikaan lukenut kunnon lohikäärmefantasiaa ja tämä on täydellinen siihen.



5. Wuthering Heights - Emily Brontë


Haluan jatkaa hyvää vauhtia, millä luen klassikoita ja minun seuraava valintani on Emily Brontën Humiseva harju. Luin Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaanin muutama kuukausi sitten ja pidin siitä todella paljon. Niinpä haluan jatkaa hänen siskojensa teoksiin myös, sillä minulla on vahva tunne siitä, että kunkin teokset ovat eriomaisia. Halun myös lukea Anne Brontën teoksia tulevaisuudessa. Kuitenkin prioteettinani on nyt Humiseva harju, josta olen todella innoissani.

++ tämä Penguin English Library edition on niin kaunis. Miksei suomenkieliset klassikot ole näin kauniita?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti