11.5.2020

Miekkamyrsky (Tulen ja jään laulu #3) - George R R Martin


Sain vihdoinkin luettua tämän jättiläisen ja minulla on paljon ajatuksia. 

Haluan ensimmäiseksi tehdä välttämättömän varoituksen: tämä tulee sisältämään paljon spoilereita. Jos et ole lukenut kirjaa, tässä vaiheessa kannattaa lähteä.

Olen hieman myöhässä tässä Game of Thrones/Tulen ja jään laulu junassa, mutta jotenkin ihmeellisesti olen onnistunut välttymään spoilereilta. Niinpä kirja oli minulle täynnä yllätyksiä ja minun piti sulkea kirja välillä, koska olin niin järkyttynyt tai surullinen tai minua ärsytti eräät hahmot. Kirja on todella nopetempoinen pituudestaan huolimatta ja juonenkäänteitä tulee toinen toisensa perään. Juuri kirjan vauhti auttoi minua jaksamaan lukemaan sen alusta loppuun melko nopeasti. 

Haluan sanoa muutaman sanan tapahtumista, koska ne ovat pyörineet päässäni muutaman viime päivän ajan. Erityisesti minuun iski Catelynin kuolema. Hän oli mielestäni yksi parhaista hahmoista ja on tosi surullista, etten näe häntä enää. Kirjan lopussa oli pieni viittaus siihen, että hän voisi ehkä tulla takaisin, mutta en ole ollenkaan varma siitä. Robb ei minua hirveästi haitannut, sillä en ollut häneen hirveän kiintynyt. Joffreen kuolema on dramaattinen, mutta olin todella iloinen kun se tapahtui. Yksi ärsyttävä hahmo vähemmän. Jee (?) On mielenkiintoista nähdä miten nämä kuolemat vaikuttavat politiikkaan ja lopulta valtaistuinpeliin. 

Lisäksi toinen tapahtuma, mikä jätti minuun suuren vaikutuksen on Sansan kohtalo. Hän ei aluksi ollut mielestäni kovinkaan miellyttävä tai kiinnostava hahmo, mutta nyt minusta tuntuu, että haluan seurata häntä todella paljon enemmän, kuin mitä tässä kirjassa seurattiin. Hänen kohtalonsa on todella surkea ja hän selvästi kasvaa kokemiensa asioiden myötä  ja hänestä tulee todella fiksu. On todella sääli, miten ihmiset hänen ympärillään kohtelee häntä.

Dany tuntui tässä osassa minulle hieman etäiseltä. Vaikka hän on kasvanut kuten sanasakin, saan hänestä todella kylmän ja päättäväisen vaikutelman, enkä pidä hänestä enää yhtä paljon kuin sarjan alussa. Hän ei tunnu tekevät rationaalisia päätöksiä ja on todella kiinni tavoitteessaan nousta Westerosin kuningattareksi. Minun on pakko myöntää, että hän on edelleen todella badass, hän vain tuntuu hieman etäiseltä.

Kokonaisuudessaa George R R Martin kohtelee hahmoja todella surkeasti, mikä aiheuttaa todella ison tunteiden sekamelskan (ainakin minulla). Mielstäni hän tekee tarinasta todella mielenkiintoisen, sillä koskaan ei tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi. Pidän todella paljon siitä että kukaan ei ole turvassa, eikä kukaan ole täydellinen. Sarja on todella realistinen hahmojen monimutkaisuuden ja kohtaloiden suhteen, minkä takia pidän tästä sarjasta todella paljon.

Olen totaalisesti koukussa. Haluan jatkaa kirjasarjaa ja katsoa myös tv-sarjaa. Haluan niin paljon viettää lisää aikaa näiden hahmojen kanssa Westerosissa. Varaan kirjastosta ensimmäisen kauden tänään, kun kirjastosta saa taas varata aineistoa. Olen vain nyt todella innoissani koko sarjasta ja en jaksa odottaa, että pääsen taas sen maailmaan.

Arvio: ★★★★

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti